När vi under fotokursen Fotografiska processer skulle titta till vår utställningslokal på Galleri Contrast så tog jag chansen att gå loss med kameran på Stockholms gator igen.
Det visade sig bli ett trevande i vanlighet som en start, till att skjutas vilt i mitten som resulterade i mini-zinerna ”The Ride 1” och ”The Ride 2” samt ”Om anonymitet” som var med på utställningen. Sedan fortsatte jag skjuta vilt med lite längre exponeringstid och olika rörelser.
When, during the photography course Photographic Processes, we were going to look at our exhibition space at Galleri Contrast, I took the chance to go wild with the camera in Stockholm´s street again.
It turned out to be tentative in general as a start, to be shot wildly at the middle which resulted in the mini-zines ”The Ride 1” and ”The Ride 2” as well as ”Om anonymitet” which were included in the exhibition. Then I continued to shoot wildly with slightly longer exposure times and different movements.

Juxtapositioner från Söders höjder.
Juxtapositions from Söder’s heights.

Jag har en dragning åt fotoserier av någon anledning och även en svårighet att välja ut en bild från en tagning av ett objekt, som jag tycker är bättre än andra. Jag tycker oftast att alla bilder har sin egna charm och då är det svårt att välja bort.
Därför har jag i denna blogg tagit med nästan alla bilder jag tog under min vistelse i Stockholm. Dels, som jag nämnt, har svårt att välja men också för att se vad som händer när det blir mer av något eller kanske till och med för mycket.
Först blir det bilder som inte fick vara med i ”Om anonymitet”.
I have a gravitation towards photo series for some reason and also a difficulty in selecting an image from a shot of an object, which I think is better than others. I usually think that all pictures have their own charm and then it is difficult to choose.
Therefore, in this blog I have included almost all the photos I took during my stay in Stockholm. Partly, as I mentioned, having difficulty choosing but also to see what happens when there is more of something or maybe even too much.
First there will be pictures that were not allowed to be included in ”About anonymity”.

När jag gick där i motljuset för att hitta någonstans att äta tillsammans med min klasskamrat Göran Johansson blev jag intresserad av skuggorna och de bländande ljuset bakom siluetterna.
Första bilden blev med autofokus på och ljuset ställt manuellt för exponering efter högdagrar med kort skärpedjup, men när jag tittade snabbt på den på kamerans bildskärm så ville jag ha något annat. Jag knäppta av autofokusen och drog den manuellt till oskärpa och fortsatte därifrån och det resultatet gillar jag mer. Började på bländare 4,5 men gick raskt ner till 2,5 för att få ännu mer oskärpa.
When I walked there in the backlight to find somewhere to eat with my classmate Göran Johansson, I became interested in the shadows and the blinding light behind the silhouettes.
The first shot was with autofocus on and the light set manually for exposure after highlights with a shallow depth of field, but after a quick look at it on the camera’s monitor, I wanted something different. I snapped off the autofocus and manually pulled it to blur and continued from there and I like that result better. Started at aperture 4,5 but quickly went down to 2.5 to get even more blur.

Valde denna gång att redigera bilderna utifrån en idé som Sean Tucker har när har fotar sina gatubilder. Han har sin kamera inställd på dagsljus, alltså 5500 k, för att återskapa det ögat ser, även under andra ljusförhållanden. Han förklarar det bra i denna video.
Jag fotar i RAW så det finns ju utrymme att experimentera. Jag har valt en temperatur på runt 5500 k på dessa bilder, istället för kamerans automatiska val. Resultatet är ett gulare, varmare ljus än vad min kamera hade bestämt sig för.
Chose this time to edit the photos based on an idea that Sean Tucker has when taking his street photos. He has his camera set to daylight, i.e. 5500k, to reproduce what the eye sees, even under other lighting conditions. He explains it well in this video.
I shoot in RAW, so there is room to experiment. I have chosen a temperature of around 5500k in these images, instead of the camera’s automatic choice. The result is a yellower, warmer light than my camera had decided on.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f4,5 1/800s ISO125 24mm
Hornsgatan, Stockholm, 15 Mars 2023, at 16.07.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f2,8 1/50s ISO100 24mm
Hornsgatan, Stockholm, 15 Mars 2023, at 16.13.
Testade två bilder (ovan) med kort skärpedjup och längre slutartid, för att se om jag kunde få in lite rörelseoskärpa, men jag tror jag skippade det för det var för ljust.
Tried two shots (above) with shallow depth of field and slower shutter speed, to see if I could get some motion blur in, but I think I skipped it because it was too bright.
Tänkte sedan att jag skulle vända på det. Alltså mer skärpedjup och snabb tid. Samtidigt ändrade Hornsgatan karaktär med mindre människor och större yta för bilparkering på min sida försvann. Ovan bild missade jag dock att ändra bländaren, men tycker att den fick karaktär. Sedan blev det bländare 22 och 1/200 sekund på nedan bilder.
Then thought I’d turn it around. So more depth of field and fast time. At the same time, Hornsgatan changed its character with fewer people and a larger area for car parking on my side disappeared. Above image, however, I missed changing the aperture, but I think it gained character. Then it was aperture 22 and 1/200 second on below photos.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f22 1/200s ISO640 24mm
Hornsgatan, Stockholm, 15 Mars 2023, at 16.15.


Efter det blev det middag innan vi skulle ta oss till Bio Rio och prisutdelningen för årets fotobok. Det blev Cato Lein som vann. Han fick senare återlämna priset för att han hade glömt att sätta ut att några av bokens bilder inte var hans. Fin bok annars.
Jag tog dock chansen att fotografera på vägen från restaurangen till Bio Rio. Göran var steget före mig denna gång så han hamnade på fler av bilderna, men han gjorde sig bra i sin mörka rock mot ljusare bakgrund. Nu var det också lite mörkare, så jag kunde nu ha längre slutartid. Hamnade på 1/10 sekund och bländare 5,6 efter några försök och det blev bra tycker jag.


After that it was dinner before we went to Bio Rio and the award ceremony for this year’s photo book. It was Cato Lein who won. He later had to return the prize because he had forgotten to put out that some of the book’s pictures were not his. Nice book otherwise.
However, I took the chance to photograph on the way from the restaurant to Bio Rio. Göran was one step ahead of me this time so he ended up in some of the pictures, but he looked good in his dark coat against a lighter background. Now it was also a little darker, so I could now have a longer shutter speed. Ended up at 1/10th of a second and aperture 5.6 after a few tries and I think it turned out well.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f5,6 1/10s ISO280 24mm
Bergsunds strand, Stockholm, 15 Mars 2023, at 17.42.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f2,8 1/10s ISO100 24mm
Peter Myndes backe, Stockholm, 16 Mars 2023, at 10.25.
Nästa dag var det dags för studiebesök men jag hade lite tid över, så det blev ett stopp vid Slussen. Jag tyckte att lunchljusets skuggor och solbelysta väggar gav en intressant kontrast. Skuggorna gav också möjlighet till längre slutartid.


Överexponerat och lite vridna färger tillsammans med rörelseoskärpa både från motivets rörelse och min egen rörelse, när jag går samtidigt som jag fotograferar.

The next day it was time for a study visit, but I had a little time to spare, so there was a stop at Slussen. I thought the afternoon light shadows and sunlit walls made an interesting contrast. The shadows also allowed for a longer shutter speed.


Overexposed and slightly distorted colours along with motion blur both from the subject’s movement and my own movement, as I walk while shooting.


Nikon D800, Tamron 24-70mm
f7,1 1/10s ISO100 24mm
Peter Myndes backe, Stockholm, 16 Mars 2023, at 10.26.
Här uppe på Götgatan hittade jag rörelsen och ljuset som sedan blev mini-zinerna The Ride (1) och The Ride (2) som var med i utställningen.
Up here on Götgatan, I found the movement and light that then became the mini-zines The Ride (1) and The Ride (2) that were included in the exhibition.



För mig passar rörelseoskärpa och storstad ihop. För mig är det bara en massa hets och snabba intryck som sköljer över mig när jag är i en storstad. Inget som riktigt fastnar och stannar kvar. Jag gillar att vara i det ett tag och fångas av rörelsen och rytmen och få den att fastna på bild, men sedan får det vara nog. Jag vill tillbaka till min egen lugnare, vackrare plats utom räckhåll för asfalt och bilköer.
For me, motion blur and big city go together. For me, it’s just a lot of excitement and quick impressions that wash over me when I’m in a big city. Nothing that really sticks and stays. I like to be in it for a while and get caught up in the movement and the rhythm and get it stuck in a picture, but then it’s enough. I want to go back to my own calmer, more beautiful place beyond the reach of asphalt and traffic jams.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f11 1/13s ISO100 24mm
Ryssgården, Stockholm, 16 Mars 2023, at 10.31.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f8 1/160s ISO720 70mm
Borgmästartrappan, Stockholm, 16 Mars 2023, at 10.35.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f10 1/160s ISO100 70mm
Bjurholmsplan, Stockholm, 16 Mars 2023, at 15.10.
Efter ett intressant studiebesök utåt Nacka (utan bilder) hos Ewa Stackelberg och Donald Boström var nästa besök Centrum för fotografi.
På vägen därifrån hamnade jag i motljus igen, när jag gick mot Skanstulls tunnelbanestation. Solen låg nu lite högre än vid gårdagens promenad på Hornsgatan, men tillräckligt lågt för att skapa intressanta skuggor och siluetter.

After an interesting study visit outside Nacka (without pictures) at Ewa Stackelberg and Donald Boström, the next visit was the Center for Photography.
On the way from there, I ended up in backlight again, when I walked towards Skanstull subway station. The sun was now a little higher than yesterday’s walk on Hornsgatan, but low enough to create interesting shadows and silhouettes.


Nikon D800, Tamron 24-70mm
f7,1 1/20s ISO100 70mm
Ringvägen, Stockholm, 16 Mars 2023, at 16.20.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f9 1/10s ISO100 24mm
Ringvägen, Stockholm, 16 Mars 2023, at 16.20.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f20 1/20s ISO100 70mm
Ringvägen, Stockholm, 16 Mars 2023, at 16.23.


Ner i tunnelbanan vid Skanstull för vidare färd till en klasskamrat för att prata porträttfoto. I tunnelbanan testade jag åter igen att vrida på kameran samtidigt som jag rörde mig framåt. Blev i alla fall två lyckade bilder tycker jag, från perrongen med fina färger och skön rörelse #1226 och #1229.


Nikon D800, Tamron 24-70mm
f2,8 1/6s ISO100 24mm
Skanstull, Stockholm, 16 Mars 2023, at 16.29.

Nikon D800, Tamron 24-70mm
f2,8 1/6s ISO100 24mm
Skanstull, Stockholm, 16 Mars 2023, at 16.29.
Ett mastigt inlägg som tog lite tid att plocka fram. Jag tycker att det verkligen var värt att få fram alla bilder och verkligen få se rörelsen från ruta till ruta. Jag tycker att det skapar ett sammanhang där även de inte så lyckade bilderna har en plats. Det skapar ett mervärde och alla bilder får olika roller att fylla. För mig skapar det ett minne av en resa genom Stockholm och jag hoppas det kan ge dig olika fotografiska upplevelser också, där det blir fritt att tolka bilderna som betraktare.
Ses i nästa blogginlägg!
A solid post that took some time to pick up. I think it was really worth it to get all the images and really see the movement from frame to frame. I think it creates a context where even the not so successful pictures have a place. It creates added value and all images have different roles to fill. For me, it creates a memory of a trip through Stockholm and I hope it can give you different photographic experiences as well, where you are free to interpret the images as a viewer.
See you in the next blog post!