Min son, Mio, fick soppatorsk i samma veva som jag hittade Jaymi Heimbuch lilla folder om att berätta en historia med bilder – The six must-have shots for a powerfull photo story.
Så när jag ändå var tvungen att åka ut och hjälpa honom, försökte jag skapa en liten berättelse med hjälp av kameran.
My son, Mio, ran out of petrol in the same time as I found Jaymi Heimbuch’s little folder about telling a story with pictures – The six must-have shots for a powerful photo story.
So when I still had to go out and help him, I tried to create a little story using the camera.
Enligt Jaymi ska det finnas 6 olika bilder med i en berättelse.
Är man begränsad så ska berättelsen bara berättas med 6 bilder eller så kan men se det som att det är minst 6 olika typer av bilder som behövs, för att täcka upp en historia.
According to Jaymi, there should be 6 different pictures in a story.
If you are limited, the story should only be told with 6 pictures or you can see itas there are at least 6 different types of pictures needed to cover a story.
Här finns det mer än 6 bilder för detta är en fotoblogg och då vill jag att det ska vara många bilder!
Däremot så har jag försökt att få med de 6 olika typerna.
Överst ”The hero”. Bilden som ska fånga betraktaren och leda in i historien.
There are more than 6 pictures here, because this is a photo blog and then I want there to be many pictures!
However, I have tried to include the 6 different types.
At the top – ”The hero”. The image that will capture the viewer and lead into the story.
Sedan kommer presentationen av deltagarna. Här ser jag, att jag inte riktigt har fått med något rent porträtt av Mio, mig eller hans moped.
Men bilden ”The last drop” nedan borde fungera som ett samlat porträtt av Mio och mopeden.
Jag själv däremot blir bara en del av denna historia som betraktare av skeendet, men också en bakgrundsfigur som syns tack vare bilen i bakgrunden och handen som lämnar fram reservdunken.
Then comes the presentation of the participants. Here I see that I have not really got a clean portrait of Mio, me or his moped.
But the picture ”The last drop” below should serve as a collective portrait of Mio and the moped.
I myself, on the other hand, become just a part of this story as an observer of what is happening, but also a background figure who is visible thanks to the car in the background and the hand that leaves the spare can.
Som nummer tre har vi kontexten, sammanhanget. Där skulle jag kunnat ha med någon mer övergripande bild.
Men den första bilden, där Mio sitter på mopeden och väntar, tycker jag fungerar samt de två när han står bakom mopeden och bilen är med i bild.
As number three, we have the context, the relation. There I could have included some more overall picture.
But the first picture, where Mio is sitting on the moped and waiting, I think works and the two, when he is behind the moped and the car is also visible.
Action! Det är bildtyp nummer 4. Den ska ta upp det som händer och gärna lite fart i bilderna.
De med mest rörelse är ju de två bilderna där Mio går emot mig med dunken. Också porträttet nedan tycker jag fungerar, för att det är tydligt att han just håller på att fylla på soppa men också det ovan, där han skruvar på röret på dunken.
Action! It is image type number 4. It should capture what is happening and preferably a little speed in the images.
The ones with the most movement are the two pictures where Mio goes against me with the can. I also think the portrait below works, because it is clear that he is just filling up soup but also the one above, where he screws the pipe on the can.
Näst sista typen är närbilden och detaljerna. Här går man in närmare och visar upp hur det ser ut och vad som sker.
Här har jag bilderna på när Mio fyller på soppa och när han skruvar på slangen. Närbilder på händer som gör något.
Sista kategorin är bilden som ska få betraktaren att ta egna steg – ”The take-away”, antingen i ren handling eller i reflektion.
Vad vill jag som fotograf att betraktaren ska ta med sig eller känna? Vill jag till och med att betraktaren ska ta egna steg mot något?
Sista bilderna i denna fotoberättelse får stå för friheten, men själva berättelsen visar ju också att friheten är begränsad och faktiskt beroende av andra.
The penultimate type is the close-up and the details. Here you go closer and show what it looks like and what happens.
Here I have the pictures of when Mio refuel and when he screws on the hose. Close-ups of hands doing something.
The last category is the image that will make the viewer take their own steps – ”The take-away”, either in pure action or in reflection.
What do I, as a photographer, want the viewer to bring or feel? Do I even want the viewer to take their own steps towards something?
The last pictures in this photo story may stand for freedom, but the story itself also shows that freedom is limited and actually dependent on others.
Kolla in Jaymi Heimbuchs hemsida om du är intresserad av att lära dig mer om hur man kan arbeta som fotograf kring miljöfrågor. Hon har en gedigen podd som är gratis att lyssna på.
Kör försiktigt där ute och var rädd om de minst skyddade trafikanterna!
Check out Jaymi Heimbuch’s website if you are interested in learning more about how to work as a photographer on environmental issues as conservatin photographer. She has a solid podcast that is free to listen to.
Drive carefully out there and pay attation to the least protected road users!